Activitats

Activitat 1. Cacera del Tresor. Regió de Granada
Aquesta activitat té com a objectiu principal començar a introduir als nens i nenes en l'ús del blog i en cercar informació a través del mateix, així podran començar a veure de quines parts consta el blog i la diferent informació que hi poden trobar.

Es durà a terme en funció dels recursos de l'escola, és a dir, si el centre disposa d'ordinadors per cada alumne de l'aula, la Cacera del Tresor serà individual, sinó els alumnes s'organitzaran en parelles. També és possible encarregar la tasca per deures, sempre i quan tots els nens i nenes disposin d'ordinador i internet a casa. La considerem una bona tasca per començar a familiaritzar els infants amb l'ús del blog i en l'inici del contingut del mateix.

Els principals objectius d'aquesta Cacera del Tresor de la Regió de Granada són que els nens comencin a familiaritzar-se amb l'ús del blog i començar a introduir el contingut que treballaran al llarg de la unitat.  

A través de la cacera pretenem que es treballin les següents competències:

-Comunicativa, lingüística i audiovisual
-Tractament de la infomarció i competència digital
-Autonomia i iniciativa personal
-Coneixement i interacció amb el món físic

Introducció:

La regió de Granada és un punt important de la Península Ibèrica pel que fa la cultura, l’economia i el turisme. Per tant, hi ha moltes coses per aprendre. Avui, volem que sigueu els alumnes els que apreneu coses sobre la regió pel vostre compte i ho fareu responent una sèrie de preguntes, la resposta de les quals trobareu al llarg d'aquest bloc. Heu de tenir en compte que l'objectiu no és ser el més ràpid, sinó saber trobar la informació i respondre les preguntes correctament, ningú guanya.

Preguntes:

-On està situada la regió de Granada?
-A quina comunitat autònoma pertany la regió de Granada?
-Per què diem que la regió de Granada és rica en biodiversitat?
-Digues un plat típic de la regió:
-A quina època apareix per primer cop l’antecedent de Granada?
-Digues el nom d’un palau molt famós que es va construir durant el s. XI:
-Com es diu el principal sistema muntanyós de la zona? I la principal costa?
-Quin és o són els sectors econòmics principals de la regió?
-Quins exemples d’indústria hi podem trobar?
-De quin sector han vingut els principals fons d’ingressos durant els últims anys?
-Quina classe de turisme ha començat a agafar importància al llarg dels últims anys?
-Quins esports es practiquen a Sierra Nevada?

La gran pregunta:

-Un cop respostes les preguntes anteriors, digueu: quines són les característiques més importants de la regió? (podeu elaborar la resposta tenint em compte aspectes com la cultura, l’economia, la història, etc.)

Recursos d’internet:    





Activitat 2. WebQuest


Amb aquesta activitat el que es pretén és que tots els nens i nenes, de Cicle Superior, abans de finalitzar l'estudi d'aquesta regió, siguin capaços d'elaborar una presentació oral amb tot allò que han après i el que més els hi ha interessat. Per això se'ls proporciona aquesta adreça de la WebQuest que tenim a continuació, per tal que puguin desenvolupar aquesta activitat amb tota l'ajuda necessària: WebQuest. Regió Granada, Sierra Nevada i Costa Tropical

Desenvolupament de l'activitat:

Primer de tot s'han de formar grups de dues o tres persones, per tant, es tracta d'un treball cooperatiu. Llavors s'ha de buscar tota la informació possible sobre el que hem tractat a classe, sense allargar-se gaire perquè, en teoria, tots sabem una mica sobre aquesta regió, però tot i això, és important aportar quelcom que no haguem tractat encara. Així doncs, la primera part de la presentació tracta de fer un breu resum de cada apartat del bloc i, a més a més, alguna aportació pròpia del grup.

Seguidament, la darrera part de la exposició consisteix en fer reflexions pròpies, ja que volem saber la seva opinió sobre la regió que hem tractat, com per exemple si hi anirien a viure i el perquè, si creieu que té un futur estable, mirat des del punt de vista del desenvolupament, etc. I finalment, se'ls demanarà que facin una petita reflexió grupal sobre el que els hi ha semblat tot el procés dut per estudiar aquesta regió concreta, és a dir, una opinió on reflexin el seu pensament sobre aquesta tasca, si us ha servit dur-la a terme, si creieu que s'hi podria afegir quelcom més o bé, si hi ha alguna manera de millorar-ho tot plegat.

Objectius: 
  • Utilitzar les TIC com a recurs didàctic.
  • Aprofundir més en la regió tractada.
  • Avaluar tot allò que han après d'una manera més acotada.
  • Potenciar la capacitat de síntesis, per explicar allò més rellevant.
  • Treballar en grup cooperatiu, la qual cosa implica treballar uns valors i actituds.
Competències bàsiques a desenvolupar: 
  • Comunicatives
    • Comunicativa lingüística i audiovisual
  • Metodològiques:
    • Tractament de la informació i competència digital
    • Aprendre a aprendre
  • Personals:
    • Autonomia i iniciativa personal
  • Conviure i habitar el món:
    • Coneixement i interacció amb el món físic
    • Social i ciutadana
Avaluació:

Tal i com expliquem en la WebQuest, la pauta d'avaluació és molt senzilla i molt clara, on hi posem major èmfasi en les reflexions finals, en el domini del tema tractat prèviament i en el desenvolupament de la presentació, és a dir, la competència comunicativa dels nens i nenes. Aquí us deixem la pauta que fem servir per avaluar, la qual també la podem trobar en la WebQuest:

  • Presentació (formalitat, imatge, recursos emprats,...) ---> 1 punt
  • Competència comunicativa (expressió oral, fluïdesa a l'hora de parlar,...) ---> 2 punts
  • Domini del tema ---> 2 punts
  • Reflexions ( que siguin interessants, amb arguments sòlids,...) ---> 3 punts
  • Opinió grupal de l'activitat del bloc ---> 1 punt
  • Altres aspectes rellevants (com per exemple  informació extra) ---> 1 punt


Activitat 3. Entrevista a un granadí/ina


Introducció:

Amb aquesta activitat volem que l’alumnat realitzi una entrevista a un granadí o granadina. Per tal d’elaborar-la, hauran de buscar pautes i informació que els ajudin en la seva confecció. De la mateixa manera, hauran de cercar informació per conèixer la zona. En el cas que els hagi quedat algun dubte després de realitzar les activitats anteriors, i poder formular preguntes més concretes, amb la finalitat que la persona entrevistada els pugui proporcionar una resposta que sigui més fidel a la realitat. 


Desenvolupament de l’activitat:

La tasca es durà a terme en grups, per tant, també es potenciarà el treball cooperatiu com en l’activitat anterior. Se’ls plantejarà l’activitat, explicant-los que caldrà que cerquin informació sobre l’elaboració d’una entrevista per tal de poder-ne confeccionar una. I se’ls proporcionarà el següent exemple de preguntes:


- Quina relació tens amb Granada?
- Quant temps hi has estat?  
- Com valoraries la qualitat de vida del 0 al 10?    
Has notat si la ciutat ha experimentat canvis?   
- A quina zona vivies?   
- Quines zones coneixes?    
Què ens podries explicar de Costa Tropical i Sierra Nevada?
- Què destacaries de la ciutat de Granada?

- Hi ha alguna activitat típica a realitzar entre els habitants de la zona? (esport, lleure, etc.)

- Coneixes alguna expressió verbal que tot bon granadí ha d’utilitzar?
- Què ens podries explicar sobre el folklore de la zona? (festes, tradicions, etc.)

- Completa les següents frases:
  • No puc marxar de Granada sense haver visitat... 
  • No puc marxar de Granada sense haver menjat... 
  • No puc marxar de Granada sense haver begut... 
  • No puc marxar de Granada sense haver fet... 


També és interessant que puguin tenir una gravació de l’entrevista per la posterior transcripció.

Quan els alumnes realitzin l'entervista caldrà que tinguin en compte el fet de tractar "de tu" o "de vostè" a la persona que es dirigeixen.



Objectius

  • Saber realitzar una entrevista, amb els passos necessaris.
  • Saber expressar-se.
  • Gravar el so mitjançant procediments digitals.
  • Usar el processador de textos per transcriure l'entrevista.

A través d’aquesta activitat volem treballar les següents competències bàsiques: 

1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 
  • Identificar l’estructura d’una entrevista.
2. Tractament de la informació i competència digital
  • Identificar les idees més importants d’un text i transmetre-les. 
  • Utilitzar recursos tècnics per gravar i editar l’entrevista.
3. Competència d’aprendre a aprendre 
  • Expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció. 
  • Gaudir aprenent.
4.  Competència d’autonomia i iniciativa personal
  • Participar amb interès amb les activitats de classe.

Avaluació:
Correcta formulació de les preguntes --> 2,5 punts

Creativitat de les preguntes --> 2,5 punts
Presentació del treball --> 2,5 punts
Correspondència de la gravació amb l'entrevista transcrita --> 2,5 punts
Ortografia --> cada falta d'ortografia restarà 0,1 punts

Links recomanats:




Ens podríem trobar amb el cas que alguns alumnes no coneguin a cap granadí o granadina i, per tant, no puguin realitzar l'entrevista. És per això que proposem la següent activitat: els alumnes que no puguin entrevistar a cap granadí, tindran l'opció de fer una enquesta a la població per conéixer el grau de coneixement que tenen els catalans de la zona de Granada, Sierra Nevada i Costa Tropical.

Activitat 4. Enquesta.


Introducció:
Seguint la línia de l'activitat anterior, com a alternativa a l'entrevista, hi trobem una enquesta a la població per conéixer el grau de coneixement global que té la gent de la zona de Granada, Sierra Nevada i Costa Tropical. El mínim d'enquestes que hauran de realitzar els alumnes és de 20, que caldrà que siguin de diferents edats.

Desenvolupament de l'activitat:
La tasca es durà a terme en grups, per tant, també es potenciarà el treball cooperatiu com en l’activitat anterior. Se’ls plantejarà l’activitat, explicant-los que caldrà que cerquin informació sobre l’elaboració d’una enquesta per tal de poder-ne confeccionar una. I se’ls proporcionarà el següent exemple d'enquesta:

NOM:                      EDAT:
POBLACIÓ:
PROFESSIÓ:

- On situaries Granada en el mapa polític de la Península Ibèrica?  
- A quina comunitat autònoma espanyola pertany la zona tractada?   
- Què coneixes de Granada? (monuments, edificis, tradicions,...)
- Saps si hi ha alguna activitat típica a realitzar entre els habitants de la zona? (esport, lleure, etc.)
- Coneixes alguna expressió verbal que tot bon granadí ha d’utilitzar?
- Què ens podries explicar sobre el folklore de la zona? (festes, tradicions, etc.)

Quan els alumnes realitzin l'enquesta caldrà que tinguin en compte el fet de tractar "de tu" o "de vostè" a la persona que es dirigeixen.




Objectius

  • Saber realitzar una enquesta, amb els passos necessaris.
  • Saber expressar-se.
  • Usar el processador de textos per transcriure l'entrevista.

A través d’aquesta activitat volem treballar les següents competències bàsiques: 

1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 
  • Identificar l’estructura d’una entrevista.
2. Tractament de la informació i competència digital
  • Identificar les idees més importants d’un text i transmetre-les. 
  • Utilitzar recursos tècnics per gravar i editar l’entrevista.
3. Competència d’aprendre a aprendre 
  • Expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció. 
  • Gaudir aprenent.
4.  Competència d’autonomia i iniciativa personal
  • Participar amb interès amb les activitats de classe.

Avaluació:
Correcta formulació de les preguntes --> 2,5 punts

Creativitat de les preguntes --> 2,5 punts

Presentació del treball --> 2,5 punts

Tractament de les dades --> 2,5 punts

Ortografia --> cada falta d'ortografia restarà 0,1 punts

Links recomanats:
http://www.edu365.cat/aulanet/comsoc/treballsrecerca/recursos/mostreig.htm